Monday 10 September 2012

KEMBARA MENCARI CINTA

Bercerita tentang laut...aku dah tahu tentang ombaknya. Bercerita tentang bulan...aku dah tahu sinar terangnya..bercerita tentang matahari, aku dah tahu tentang teriknya. Bercerita tentang gunung, aku dah tahu tentang tingginya. Bercerita tentang angin, aku dah tahu bisikan desirannya. Bercerita tentang awan, aku dah tahu tentang gumpalannya. Bercerita tentang manusia...aku pasrah dan tak karuan tentangnya dan gagal membaca isi hatinya. Bukankah semua itu ciptaan Allah yang Maha Kuasa. Hati manusia bisa tenang setenang-tenangnya, mendesir, mengalun, membuai dan melambai.  Namun, sesekali bagai ombak mendampar ke pantai, memulas, menghempas, membadai, menerjah dan sebagainya. Hati manusia juga bisa gelora..bagai ombak menerjah ke dermaga, ributnya sukar untuk diduga, amarahnya sukar utuk dijaga. Hatinya bisa panas, lebih panas matahari ditengah umbun-umbun kepala. Hati manusia juga bisa sedih, bagai berlalunya senja menyambut malam yang gelita. Ya betul...setiap makhluk memerlukan teman. Malam memerlukan bulan sebagai pendamping damai, siang memerlukan matahari sebagai nikmat warna kehidupan, gerimis memerlukan pelanggi sebagai lambang ketenangan dan sejuk mata memandang. Manusia memerlukan teman sebagai pendamping dan pelengkap kebahagian.

Wahai insan yang sedang bersedih dan berduka..pintu hatimu sebenarnya telah terluka. Hadirkanlah seseorang di dalam hidupmu yang dapat memberi sedikit keceriaan dan bimbingan. Mengejar sesuatu kebahagian serta nikmat yang telah dihadiahkan oleh Tuhan kepada kamu. Janganlah kau hampiri mereka yang hanya tahu `meratah' kasihmu tanpa membimbingmu, melukaimu tanpa mengubatimu, menyakitimu tanpa memberi penawar kepadamu. Jiwamu akan bertambah terluka, sakitmu akan bertambah parah...maka kau akan bakal tersadai dan terbuang tapa arah. Lebih miskin dari pengemis tua, lebih kotor dari pesakit jiwa. Dalam sakit, kau perlukan teman, dalam kecewa kau perlukan sokongan...agar kau tak terus-terusan sesat dalam kegelapan. Carilah pembawa obor ketika kau berjalan malam, carilah si celek ketika kau berjalan siang, kerana mereka inilah yang akan membawa kau ke tempat yang terang. Jangan sesekali kau hampiri mereka yang duduk di tepi jalan, berjanji akan memberi kekayaan kepada mu sedangkan dua puluh empat jam mereka duduk memegang sebijik tempurung sambil meminta-minta kepada mereka yang lalu lalang. Jangan pula kau hampiri pula si mentah yang menjaja cintanya pada kau, sedangkan dirinya telah lama tak terurus dan menjadikan semua wanita sebagai barang `mainan'nya. Diusung ke sana ke sini dan dipamirkan sebagai barang perhiasan bila diperlukan. Apabila mendapat yang baru, diri kau habis selayaknya dijadikan sebagai lapik kaki yang perlu dipijak-pijak dan ditenyeh-tenyeh. Carilah pendampingmu yang dapat menjagamu dan membimbingmu ke jalan yang benar. Memimpinmu serta mengapaimu agar tidak terkapai-kapai lemas di lautan, memberi sinar ketika kau benar-benar di dalam kegelapan. Kehidupan yang sebenar bukan di sini (Ketika bercinta), realiti kehidupan hanya betah bila kau halal untuk "diratah".  Menafikan kebenaran (jika tidak diselidik betul-betul) ketika bercinta hanya membawa kabar yang tidak baik ketika kau bersama (berkahwin), indahnya cinta ketika diperam (berkawan),  wangi dan harumnya hanya sementara jika tidak dikupas kulitnya.  Bila dipotong rupa-rupanya busuk isinya, berulat di dalamnya... ianya ilusi dan yang realitinya tetap di sana.

Wahai insan yang sedang bersedih dan berduka...bila kau bertemu seseorang insan yang bisa mendebarkan jantung dan hatimu, cintamu sebenarnya sudah bersatu. Namun..pancainderamu belum cukup tajam untuk membaca maksud cintamu itu.. Percayalah dengan dirimu sendiri dan apa yang kau putuskan. Cabaran tetap ada, halangan pasti menjelma...itulah yang menariknya tentang sebuah plot `cinta'. Jadilah manusia yang duduk di alam nyata, jangan kau biarkan orang lain tertanya-tanya...kerana bertemunya Adam dan Hawa, sejarah manusia bisa terukir dan terjadilah sejarah `cinta' pertama dalam tamadun manusia. Bila kau bertemu dengan orang yang kau suka...itulah ketentuan-Nya. Jangan sesekali kau kesalkan...Dia (Allah) pasti tahu apa yang terbaik untukmu. Lihatlah dari kaca mata hatimu bukan dari kaca mata luarmu. Hanya kau sahaja yang mengerti apa yang kau inginkan, hanya kau sahaja yang tahu isi hatimu...sesungguhnya Allah maha Mengetahui apa yang dibisikan oleh hati kecilmu. Berdoalah dan berusahalah, sesungguhnya Allah mendengar serta mengabulkan doa orang-orang yang meminta.  Bertanya kabarlah pada hatimu, apa yang kau inginkan sebenarnya dan pasangan yang macam manakah yang kau idamkan realitinya.  Buatlah acuan yang baik sebelum kau mendapat hasilnya yang pasti baik juga.  Sesungguhnya syaitan sentiasa membisikkan ketelinggamu ketika ini agar menerima siapa sahaja siapa yang dibisikkan olehnya.  Tentu dia juga yang memaut hatimu dan pasangan mu agar sama-sama lupa akan Dia....wallahualam...

NUR IMAN

No comments:

Post a Comment