Thursday 27 September 2012

BINGKISAN TERAKHIR DARI SEORANG PENGEMBARA

Pemergianku tak pernah dihalang dan kehadiranku tak pernah dilambai. Aku hanyalah seorang pengembara....aku mengembara dari suatu tempat ke suatu tempat untuk mencari jawapan, jawapan satu persoalan yang hilang. Terkadang aku menemuinya tapi jawapannya suram, terkadang pula aku sesat di dalamnya namun Allah memberi petunjuk bahawa jawapannya hampir terungkai. Aku seorang pengembara..sampai di suatu tempat aku berhenti, mencari rumah Allah untuk berteduh, mencari seruan azan untuk `berlabuh'...mendekatkan diri kepada Maha Pencipta agar diri ini tidak terasa terhina, oleh kedangkalan serta kebodohan yang membuatkan dirinya alpa.

Teman...Sewaktu aku sampai kau mengelamun keseorangan. Aku menyapa dan kau menjawap. Kau kata "kemarin cukup indah untuk dikenang", kau kata "kemarin cukap membahagiakan untuk dibayang" dan kau kata "kemarin sesuatu yang cukup manis untuk ditinggalkan". Semuanya kau peluk kemas-kemas agar ia tak terurai, dibiarkan ia tersusun rapi di atas para yang sepadan. Memori itu cukup indah apatah lagi ia melibatkan perjalanan hidup remajamu. Namun semalam kenapa kau menanggis..kenapa kau bersedih, kenapa kau termenung dan
semalam juga kau meratapi sebuah kenangan indah yang hilang dalam keperitan. Di manakah senyuman manismu ketika kau bercerita tentang kemarin, di manakah ceria wajahmu ketika kau bercerita tentang keagungan `cinta' mu di hari kemarin. Wajahmu tak pernah lekang dari kuntum senyum bila bercerita tentang `cinta' mu. Tapi kini wajahmu penuh dengan ketakutan, wajahmu penuh dengan kebencian, wajahmu penuh dengan keperitan. Duniamu kelam, jiwamu suram, alammu malap, hatimu gelap..kau terapung-apung dalam delima. Roh mu tercari-cari tentang keadilan..kau keliru dan kau sendiri tak tahu apa yang kau cari dalam hidup ini.

Hari ini...terdapat sedikit sinar...aku tak tahu dari mana puncanya. Mungkin dari `jampi' si pengembara yang baru nak belajar membaca mentera atau....munngkin dari `pengembara lain' yang sama-sama menjengah muka..memberi `tazkirah' yang lebih bermakna. Mungkin ilmuku tak cukup `power' (...hahaha...) namun tak apa asalkan matlamatnya sama iaitu membuat teman bahagia..Aku hanyalah seorang pengembara...Bahagiaku apabila melihat orang lain bahagia..Deritaku apabila melihat orang lain derita..


Teman...tugasku hampir selesai...mungkin aku tak diperlukan di sini lagi. Aku akan mengembara dan terus mengembara sampai ke satu destinasi yang pasti. Bumi Allah ini amat luas untuk diterokai. Masih banyak lagi erti kehidupan yang belum dirungkai, masih banyak lagi warna-warna kehidupan alam yang masih belum difaham. Aku cuba untuk memahami itu...andaikata kau boleh berjalan sendiri aku tumpang berbangga kerana sekurang-kurangnya tongkat yang aku beri telah kau gunakan ketika sebelah kakimu masih lemah untuk berjalan..kau simpanlah tongkat itu kerana kembaraku tidak memerlukannya. Aku masih mempunyai bekalan yang mencukupi sehingga aku bertemu Penciptaku..damailah kau di sana.


`Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang' 
Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesannya yang tersebut akan tergerak hati mereka untuk memahaminya, atau ada telingga yang dengannyamereka dapat mendengar. (Tetapi kalau dengan mengembara pun mereka tidak juga berguna) maka keadaanya sebenarnya bukan mata kepala yang buta,
tetapi yang buta itu adalah mata hati yang ada di dalam dada. (QS Al Hajj : 46)

- NUR IMAN - Buat teman yg sudah kembali ceria..alhamdullilah

No comments:

Post a Comment