Tuesday 2 October 2012

MENCARI JALAN PULANG

Sebelum aku tinggalkan perhentian ini, aku ingin meninggalkan sesuatu sebagai tanda kasihku. Sesuatu yang akan kau kenang bahawa aku pernah singgah di sini. Ingin aku tinggalkan notaku sebagai teman tidurmu agar kau mengerti bahawa inilah cebisan coretan yang mengejutkanmu dari lena yang panjang, supaya kau tidak terus-terusan menyeksa hidupmu dengan satu penderitaan yang tak berkesudahan. Aku pasrah ketentuan Tuhan bahawa aku ini hanyalah pengembara yang membawa utusan demi kebaikan dan bukan kerosakan seperti yang diprasangkakan oleh Malaikat kepada Adam ketika diutuskan menjadi khalifah di muka bumi ini. Aku pasti Kau sudah mendapat kembali kekuatan yang kau cari selama ini dan kau telah temui jalan pulangmu sendiri. Kau bangkit dari kegagalan walaupun aku tahu kau masih keliru dengan perasaan. Kau masih menagih harapan dan kau masih menagih kasihnya seseorang namun kau perlu ingat kealpaan kau akan membawa keperitaan yang lebih berpanjangan. Aku mengerti dan aku faham bahawa aku gagal memimpin tangan yang mengapai. Ketika aku ingin mencapai memberi pertolongan, tangan halusmu `memelukku serta merangkulku' sehingga aku lupa tujuan sebenar ku menghulurkan tangan. Aku lemas dan aku longlai kerana wajahmu sekali lagi mengimbau `cintaku' yang telah pergi. Jangan kau bersedih dan jangan kau menanggis, aku tidak kemana-mana, aku hanya ingin meneruskan pengembaraanku. Seandainya kau gagal lagi...kau tataplah notaku ini. Mungkin ia bisa menjadi pengubat rindu pada si pengembara sepi, yang mencari perhentian baru bagi menyelongkar rashia alam, memahami ciptaan Tuhan. Mungkin di sana ada insan lain yang masih memerlukan bantuan untuk mencari damai...mencari jalan pulang.

Aku menyayangimu ikhlas dari sudut hatiku kerana sesungguhnya wajahmu dan sifatmu persis seperti `cinta' yang pernah menambat hatiku. Namun... aku terlupa siapa diriku sebenarnya..pengembara yang tidak mempunyai apa-apa selain dari `jiwa lama' dan cerita lama yang telah dimamah usia. Sebenarnya aku pun keliru...dalam pengembaraan ini apa yang aku cari. Jika aku tidak menemui penghujungnya pasti akan aku pulang ke pangkalnya, agar aku tidak terus-terusan sesat dalam pencarian ini. Janganlah gusar dan janganlah pilu...aku tidak akan meratapi apa yang telah berlaku. Jangan kau jadikan aku beban untuk kau mencari kebebasan, jangan kau jadikan aku sebagai alasan untuk kau tidak mengecapi kebahagian. pergilah...aku rela lepaskan kau...aku sedikitpun tak akan menanggis kerana aku singgah hanya sebentar cuma. Di persinggahan ini juga pun aku tidak lama...aku cuma terpaku sejak pertama kali bertemu...tentang `cinta' yang ada dihadapanku...mengimbas kenangan lalu di mula pengembaraanku. Terbanglah...bebaskan dirimu dari belenggu penderitaan ini kerana aku tahu kau sudah lama terseksa dengan hidupmu.

Aku sudah menemui jalan pulangku...telah aku tinggalkan nota itu sebagai peringatan apabila kau merindui aku. Percayalah aku tidak ke mana-mana, aku masih ada di sini. Jika kau perlukan aku...aku juga bisa menunggu...jika kau merindui aku..aku kan menghantar nota yang baru. Namun, jika kau tidak memintanya...episod seterusnya akan ku tulis dengan warkah-warkah bercerita tentang alam, bercerita tentang sang camar. Satu nukilanku yang tak pernah aku jemu adalah bercerita tentang kebesaran Tuhan yang sudah tentu membawaku ke sana suatu ketika nanti. Sayangilah aku seperti mana kau menyayangi kedua ibubapamu..bahawa antara kau dan aku sebenarnya tiada banyak berbeza...sesungguhnya ada tempat `kekal' akan menunggu kita. carilah damai yang hakiki itu..keredaan dari yang Maha Kuasa dari mencari cinta sesama manusia yang belum pasti bahagia.

Akan ku pimpin tangan kau seperti adikku, akan kucium kau seperti anakku, akan ku peluk kau seperti isteriku, akan ku jaga kau seperti ibuku.

-NUR IMAN- Mencari jalan pulang

No comments:

Post a Comment