Tuesday 2 October 2012

MUSAFIR TERBUANG

Mengapa harus menganas, mengapa harus menbuas..adakah si camar mengejekmu, adakah si angin membencimu, adakah si mentari membakarmu...kalau tidak kenapa ombak harus mengganas. Tidakkah kau kasihan pada sang pantai, yang tidak tahu menahu dan menjadi mangsa pukulan ombaknya. Berulang kali diberitahu, jika kau sudah ketemu angin yang mendayu sebagai sahabatmu...beritahulah kepada sekian alam bahawa kau sedang memujanya. Janganlah kau melepaskan amarah kau pada bumi kerana ia tidak mempunyai dosa yang melata dan janganlah kau buat derhaka pada sang laut yang telah banyak memberi jasa. Mereka bisa mengerti perasaanmu yang sering kacau dek pelabagai pekara. Jika kau marah kepada aku, aku bisa memahaminya. Akan tetapi jika kau marah pada sang petir kerana halilintarnya, janganlah kau membaca mentera memohon agar hujan tidak turun berkala. Bukankan perasaan marah itu boleh dibendung dengan zikirullah dan beristifar. Bukankah nafsu itu boleh dilemahkan dek dengan membasahkan anggotamu dengan air wuduk dan solat yang tenang.

Aku tidak dapat menzahirkan apa yang lahir , aku tidak dapat memahami apa yang tersirat dan aku mungkin alpa terhadap apa yang terlukis di dalam hatimu. Fahamilah bahawa aku tidak pernah memaksa dan menyeksa malah aku ingin melihat kebahagian manusia melebihi kebahagian aku sendiri. Jika ditakdirkan `kehadiran' musafir ini merupakan satu beban di dalam catatan sejarah hidupmu, kau simpangkanlah dan palingkanlah mukamu agar tidak dapat melihatnya. namun aku pasti wangiannya berada di merata-rata agar dapat kau hidu baunya, agar kau dapat cium wangiannya. Maka ketika itu kehadirannya dapat kau rasakan dan kepergiannya amat kau rindukan. Kau tidak dapat lari dari kenyataan bahawa musafir juga mempunyai perasaan. Dia juga seperti manusia lain yang mempunyai hati yang mudah menyentuh dan disentuh. Musafir juga terkadang sesat haluan mencari padoman, kerana ilmunya masih secubit cuma dan tidak sebesar setitis embun pun. Akan tetapi jiwanya halus, kasihnya tenang. Keikhlasannya tidak boleh didagang, kesuciannya tidak boleh disental. Ia akan tetap kekal sebagai manusia yang ingin mencari jalan pulang.

Berterus teranglah agar musafir tidak terkilan. Jangan biarkan musafir teraba-raba mencari jalan pulang. Maafkan aku sekiranya persingahan aku sebagai musafir membawa bencana dalam hidup kalian. Biarlah aku teruskan kembara ku ke destinasi seterusnya...pasti aku temui sesuatu yang berharga di sana.  Sesungguhnya kau pasti akan menyusuri kembaraku setelah kau tidak lagi melihat kebahagiaan dalam hidup mu sendiri.

- Nukilan rasa NUR IMAN -

No comments:

Post a Comment