Tuesday 4 September 2012

`JIKA KEBAHAGIAAN YANG KAU CARI, KEBAHAGIANLAH YANG KAU DAPAT'

Sahabat...aku kepingin mencoret lagi. Aku tak tahu sama ada bisikan aku ini didengari atau pun tidak oleh makhluk-makhluk yang diberi akal untuk berfikir, diberi mata untuk melihat, diberi telingga untuk mendengar dan diberi hati untuk merasa. Aku tak pasti juga sama ada rintihan aku ini di sapa mahu pun tidak....aku tak peduli. Yang
pasti...aku ingin mencoret lagi. Telah lama aku memendam rasa, telah lama aku ingin menyatakan sesuatu akan kebenaran, telah lama ingin aku bisikan sesuatu ketelinggamu. Namun...aku takut, aku takut kalau-kalau kau menjengkil muka berpaling arah dan tak mahu menatap wajahku lagi. Namun aku tak peduli..kerana kau sahabatku, aku sanggup menghadapinya seperti kasihnya Rasul kepada umatnya.

Sahabat..Allah tidak akan menutup pintu seseorang itu kecuali orang itu sendiri yang membutakan hatinya dan tidak kasih akan dirinya sendiri. Setiap manusia mempunyai hak untuk mengecapi kebahagian, setiap manusia layak untuk menyatakan sesuatu, mencari sesuatu dan mendapatkan sesuatu. Kebahagian itu milik hakiki kita sebagai manusia. Derita dan sengsara tidak akan hinggap malah menjengah dalam hidup kita sekiranya kita tidak menjemputnya. Apabila kita membiarkan persekitaran mempengaruhi serta mengawal hidup kita, pastinya kita akan tersepit dalam belenggu derita. Namun sekiranya kita yang mengawal persekitaran, maka kita akan dapat mengawalnya. Jika kau tahu dengan mendekatkan diri kepada yang Maha Kuasa kau akan mendapat ketenangan, kenapa kau tunggu lagi? Bukankan `nur-Nya' (Cahaya-Nya) sentiasa terpancar keumbun-umbunmu, lalu membisikan sesuatu ke `iman' mu lalu ia berkata "Hai jiwa yang tenang, tidak kah kau tahu jiwamu milik-Ku, kembalilah kepada-KU".


Sahabat...belum terlambat untuk kau mendekatkan dirimu kepada-Nya. Aku telah mengulanginya berkali-kali bahawa dunia ini hanya fantasi, yang realitinya adalah kehidupan selepas kematian. Apa gunanya kau berfoya-foya sedangkan ianya akan mengundang lebih penderitaan dari kebahagian. Apa gunanya kau mendedahkan seinci dari aurat di tubuhmu sedangkan api neraka akan membakar keseluruhan tubuhmu. Apa guna kau mengerbangkan rambutmu sedangkan dia akan menjadi pengikat lehermu `di sana' nanti. Apa guna kau menunjukkan betis mu yang gebu jika sekiranya ia bakal menjadi daging busuk yang dimamah ulat di dalam makam mu yang gelap itu. Apa guna kau memperagakan tubuhmu yang `jelek' itu sedangkan ia keindahannya yang hanya layak ditatap oleh suamimu. Kenapa kau biarkan kecantikkan mu disantap dan dikunyah dengan `pecuma' oleh mereka yang tidak layak `membelinya' sedangkan harganya terlalu mahal dan hanya mampu dibayar oleh mereka yang layak mendapatkannya secara sah sahaja. Kau tak tahu dan kau tak mengerti sahabat...barang kali kau tak menyedari bahawa tindakanmu itu umpama `melacurkan diri' secara pecuma sedangkan bayarannya tiada.


Sahabat ...Nabi Nuh telah diberi peringatan oleh Allah S.W.T "Berilah peringatan kepada kaummu sebelum mereka diberi azab yang pedih" (QS Nuh : 1) lalu Nabi Nuh pun menyeru kepada kaumnya agar mengikut perintah Allah dan agama Tauhid (Islam). "Wahai kaumku, sesungguhnya aku ini diutuskan kepadmu, sebagai pemberi peringatan dan amaran yang nyata, Lalu kamu hendaklah menyembah Allah dan bertaqwa kepada-Nya serta taat kepadaku. Nescaya Allah akan mengampuni sebahagian daripada dosa-dosamu dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu. (Maka segeralah beribadah dan bertaqwa (meninggalkan segala larangan-larangannya)) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan Allah), apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini, lalu kamu akan segera beriman). (QS Nuh 2 - 4)


Dalam surah yang sama dari ayat 5 - 9 Nabi Nuh telah berdoa kepada Allah lalu menyatakan segala usaha telah dilakukan bagi memberi peringatan kepada kaumnya yang engkar namun kaumnya berpaling arah, menutup telingga dan terus tidak memperdulikan peringatan yang diberikan oleh nya sehinggalah kali terakhir Nabi Nuh memperingatkan "Mohonlah ampon kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dialah Maha Pengampun" (QS Nuh : 10)


Apabila peringatan itu terus tidak didengari lalu Allah telah mendatangkan musibah kepada kaumnya dengan banjir yang besar. (Teringat perist
iwa Tsunami)

"Disebabkan kesalahan-kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan (dengan banjir besar), kemudian (pada hari akhirat) mereka di masukkan ke dalam api neraka. Maka mereka tidak akan beroleh sebarang pertolongan selain dari Allah. (QS Nuh : 25)


Sahabat, jika kau mencari kebahagian, kebahagianlah yang kau dapat. Jika kau mengundang ketenangan, maka ketenanganlah yang kau dapat. Namun jika kau suka bermain dengan sesuatu yang mungkin menjemput penderitaan dan kesengsaraan...maka ia akan datang juga. Pintu kebahagian itu sentiasa akan menjemput ketenangan dalam hidupmu sekira kau sentiasa bermanis muka dan senyum selalu. Lihatlah dengan mata hatimu sesungguhnya ia akan lebih manis dan tidak buta dalam jiwamu. Mata kasarmu bisa sahaja dikaburi dengan penipuan `silap mata' yang akhirnya membuat kau mengerti bahawa sesungguhnya keindahan yang kau nampak sebenarnya ilusi yang tidak nyata yang wujud hanya seketika. Sedangkan kebersihan jiwamu dan ketulusan hatimu merupakan kemanisan yang kekal selama-lamanya.


"Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhamad) lalu memohon ampon kepada Allah, dan Rasullulah juga memohon ampon untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat, lagi Maha Mengasihani" (QS An Nisa : 64)


Sahabatku....janganlah bersedih hati kerana ada insan lain yang masih menyayangimu. Jika sekiranya mereka menjauhkan diri darimu kerana semata-mata kau ingin mencari kebahagian yang hakiki itu. Tidak mengapa...kau tersenyumlah kerana dia mencari jalan yang salah dan NUR IMAN akan sentiasa `menemani' mu sebagai teman senyummu. - NUR IMAN


CATATAN DIARI NUR IMAN YANG KE 56


About Author I Motivation Talks I Articals I Photos & Activities I Other Links I Contact
 

No comments:

Post a Comment