Thursday 6 September 2012

`BICARA PENGEMIS CINTA’

Salahkah aku mencintai laut?, kalau tidak salah…mengapa ombak menghempaskan aku ke pantai?. Salahkah aku memuji ombak..? kalau tidak salah..mengapa sang camar mengejek aku lalu memalingkan mukanya dengan berkata `manusia yang tak sedar diri’. Hatiku milik-Nya, jiwa ku ciptaan-Nya. Segala naluriku adalah tiupan bisikan roh yang telah direncanakan oleh-Nya. Aku tak mampu menolak dan aku tak mampu menghalang…apa tah lagi melemparkannya jauh-jauh agar ia tidak menghambatku lagi. Aku hanya manusia dan jangan salahkan aku sesekali di atas perasaan ini. Aku tidak pernah meminta agar `dia’ hadir dalam hidupku, aku juga tidak pernah meminta agar hati ini dapat menyayanginya…entah mengapa dan kenapa…entah di mana dan bagaimana…entah apa silapnya…segala-gala sudah ketentuan-Nya. Tetiba perasaan ini dapat merasai satu nikmat kasih sayang pemberian-Nya, menyayangi dan ingin disayangi. Yang Maha kuasa yang memiliki segala-galanya…Dia tahu apa yang dibisikan dihati kita. Ya Rahman Ya Rahim..Kau telah menguji ku dengan dugaan yang amat sukar untuk aku hadapi, Kau hanya kurniakan aku satu ujian yang amat kecil jika dibandingkan ujian yang kau berikan kepada kekasih-Mu Nabi Ayub…namun aku benar2 tidak dapat menghadapinya sebagaimana Ayub A.S menanggungnya.

Ya Allah…sesungguhnya hamba-Mu dapat merasai serta memahami bahawa se nya perjalanan serta pengembaraan perasaan ini tidak akan sampai ke penghujungnya. Biarlah `sayang’ nya datang sekejap cuma bagai merangkul kasih ayah kepada anaknya, bagaikan mendakap abang kepada adiknya, bagai belaian ibu kepada bayinya…bagai kucupan `kekasih’ yang tak dapat mengapai tangannya..aku pasrah, diri ini sudah jauh meninggalkan zamannya….hanya yang tinggal bait-bait cinta muda yang sudah lama terbiar di kamar yang terbiar..aku memang tak layak untuk menyayangi’ dia. Biarlah…aku lebih selesa begini , membiarkan kasih sayang aku merayau sendiri. Mencari kasihnya kepada yang dia suka, mencari cintanya kepada yang dia rindu. Jika apa yang sudah tertulis menjadi suratan..aku rela menjadi pokok yang melindungi dahan, menjadi mentari yang memberi sinar,menjadi bumi sebagai hamparan sebagai bakti memberi kebahagian kepada mereka yang memerlukan.  Namun, jangan salahkan aku bila ada cinta yang merayap datang kerana cinta yang ada terbiar melata bagai tak bertuan.


NUR IMAN..catatan dari manusia yang bergelut dengan perasaan

About Author I Motivation Talks I Articals I Photos & Activities I Other Links I Contact

No comments:

Post a Comment